annelotkooter.reismee.nl

Mijn eerste weekjes als au pair

En dan zit je zomaar al bijna een maand in Adelaide, de tijd vliegt voorbij. Ik heb eigenlijk nog steeds het idee dat ik hier pas 1 week zit ofzo. Sorry trouwens dat ik nu pas wat van me laat horen! Maar het schrijven van een blog kwam er even niet van…

Ik kwam hier dus aan op een donderdagavond, en Ella (het oudste meisje van 4, die op maandag, woensdag en donderdag naar ‘Kindy’ gaat (een soort peuterspeelzaal hier, maar dan voor kinderen van 4, soms 5 jaar oud)) kreeg die vrijdag gelijk twee weken vakantie. Vrijdag hadden ze nog een sportochtend bij Kindy, waar we natuurlijk met de hele familie gingen kijken om haar team ‘The Yellow Kangaroos’ aan te moedigen J. En toen kon ik ook gelijk de opa’s en oma’ ontmoeten, die door de kinderen Ga Ga & Yia Yia en KK & papa worden genoemd. Dat eerste weekend gingen we zoals beloofd naar het beachhouse van Angus’ collega’s in Carrickalinga (1,5 uur rijden van Adelaide ongeveer). Het was dan wel rond de 28 graden, maar het waaide echt enorm, dus het strand was een beetje verlaten en koud, maar alsnog wel heel mooi! En ik kon mooi het gezin een beetje leren kennen op de mini-vakantie. Die maandag daarna begon mijn eerste werkweek. Er werd mij verteld dat de werktijden wat anders waren omdat het twee weken vakantie zou zijn, dus ik vond het wel prima, gewoon maar even kijken hoe alles loopt, no worries!

De werkdagen zijn vaak leuk! Het ligt een beetje aan de stemming van de kids.. De kinderen (Ella van 4, Scarlett van 3 en Tommy van 1) zijn heel schattig, maar ze huilen wel echt veel, als er even iets niet zo gaat als dat zij willen. En ze kunnen heel erg zijn van ‘het de hele tijd naar mum en dad toe willen’, maar dat gaat steeds beter gelukkig. Ze moeten natuurlijk ook aan mij wennen! Maar ze zijn ook vaak vrolijk en lief! De meisjes hebben al uitgevonden dat ze mij als speeltoestel kunnen gebruiken, en ze vinden het geweldig om ‘acrobats’ te spelen op de trampoline of gewoon binnen, waar ik ze alle kanten op (links, rechts, omhoog, omlaag, op zn kop etc.) heen en weer slinger. En ze houden ook veel van dansen! Ella is groot fan van de Australische versie van Dancing with the Stars, dus Ella en ik vormen het nieuwe danskoppel van de show. En Scarlett vindt dansen ook heel leuk, en zelfs Tommy doet zijn dansmove (door zn knieen op en neer gaan) als de muziek aan staat! Ella houdt heel erg ‘fairies’ en van 1 op 1 aandacht, en Scarlett is een schatje met uitbundige emoties (zo kan ze de ene keer heel verdrietig of boos zijn, maar de andere keer met zo’n ultiem gelukkig gezicht naar je kijken, wat echt té lief is!!). Tommy is een vrolijk, lachend ventje en hij loopt de hele dag door het huis met van alles en nog wat, en doet een poging tot praten (‘ba, ga, ba, ba’). Hij vindt veel dingen prima, maar zodra hij zijn ouders 3 tellen niet meer in het zicht heeft begint hij te krijsen. Maar ik kan hem tegenwoordig soms vasthouden zonder dat die gaat gillen, of gewoon leuk met hem spelen, dus dat verbetert wel J! Scarlett en Tommy zijn vorig weekend ziek geworden (ze hebben allemaal rode dingetjes op hun benen, armen en gezicht; het zijn geen pokken, maar gewoon een virus dat na 10 dagen wel over moet zijn), dus ze slapen heel slecht, wat de ouders slapeloze nachten bezorgde. Anita is dan ook blij als ze tijdens ‘rest-time’ even een uurtje kan liggen. Rest-time hebben ze trouwens elke dag, en dat is ongeveer van 12.30am tot 3pm, Tommy slaapt dan, en Ella en Scarlett mogen kiezen of ze rustig gaan tekenen of een film kijken of zoiets. Naast het op de kinderen letten, moet ik ook schoonmaken enzo. De vaatwasser is al de hele tijd dat ik hier ben kapot, dus we mogen lekker alles afwassen. Daarnaast moet ik stofzuigen, dweilen, badkamer schoonmaken, de was doen, soms een boodschap halen etc… (mijn ervaring bij K.M.Kooter Cleaning kan ik hier zelfs nog een beetje toepassen, Kris!) Wat wel raar is, dat ze hier alle was bij elkaar tegelijk doen en op koud wassen, en ze strijken ook niks. Maar aan de andere kant ook wel weer makkelijk, alleen gaan vlekken niet echt uit je kleren..

Het tweede weekend hier hadden we op vrijdagavond afgesproken met een grote groep au pairs, toen ben ik dus voor het eerst in Adelaide the city geweest J En de volgende dag gingen we voor 3 dagen naar Riverton (1,5 uur rijden voor ons). Dat is waar de farm is van Anita’s ouders is (nou, eigenlijk woont haar broer tegenwoordig op de echte farm, en haar ouders een kwartiertje rijden daarvandaan, maar we logeerden bij de ouders). Op zondag was er het jaarlijks country evenement in Marrabel ‘The Marrabel Rodeo’. Voor een dorpje waar bijna niemand woont, komen er nog best veel mensen op af van omringende dorpen denk! Maar goed, daar lopen dus alleen maar mensen met van die vale spijkerbroeken , riemen met grote gespen, blouses en natuurlijk een cowboyhoed. Er waren verschillende onderdelen, zoals de rodeo en een soort race achtig iets en iets met koeien vangen met lasso’s. Ik snap niet dat die cowboys voor hun lol op een bokkend, springend paard gaan zitten om er vervolgens keihard afgegooid te worden… Maar ja, wel grappig om een keer een echte Australische rodeo mee te maken hoor!

De andere weekenden heb ik afgesproken met andere au pairs enzo, en hebben we gewoon leuke dingen gedaan. Het is erg leuk om allemaal mensen uit andere landen te ontmoeten en ook omdat je toch een beetje in hetzelfde schuitje zit.

Het was hier vorige week trouwens echt ontzettend koud! Dus ik heb mijn moeder al gevraagd om wat vestjes en dingetjes op te sturen, omdat ik met een iets te positieve zomergedachte mijn koffer had ingepakt J Maar gelukkig was het dit weekend opeens 30 graden en dat blijft in ieder geval nog een paar dagen zo (morgen zelfs 36!!!) Dus gister heb ik dan ook voor het eerst in de Australische zee gezwommen, als je dan zo op het strand ligt, voelt het wel echt als vakantie :)! Maar het weer gaat hier op en neer, ook ’s nachts kan het heel erg afkoelen, dus het is maar afwachten wat het over een paar dagen is. Maar we gaan de zomer tegemoet, dus dat moet wel goed komen! Ik word alleen elke keer gewaarschuwd door iedereen dat de australische zon echt levensgevaarlijk is, dus dat goed insmeren echt een must is, maar gelukkig had ik al een klein beetje een kleurtje vanuit de Hollandse zomer, dus dat scheelt denk ook wel!

Thuis werken is trouwens niet zo goed voor de lijn, omdat je de hele dag door kan eten. En ik doe hier ook geen sport ofzo, dus ik heb besloten dat ik tennis misschien maar weer een beetje moet gaan oppakken! Het eten hier is trouwens wel echt lekker, hoewel we elke avond kip of ander vlees eten (vis eet ik daarom gewoon als ik uiteten ga:) ), is het wel lekker. En voor lunch maak ik ook wel eens een salade enzo of gewoon simpele sandwich. Ik ben wel echt heel blij dat ze hier gewoon normale melk en bijna normale kaas hebben, alleen het bruine brood mis ik, want echt alles is hier wit!

Het huis waar ik woon is trouwens ook leuk, het is klein maar fijn, om het zomaar even te zeggen J Maar dat het niet zo supergroot is, scheelt wel een hoop schoonmaakwerk… Ik heb geloof ik zo’n beetje de grootste kamer in het huis, maar na 3 weken zag die er bijna net zo uit als in Nederland, dus ik heb het maar even een beetje opgeruimd, en een beetje officieel ingericht!

Maar de ouders zijn dus heel aardig, en met de kiddo’s gaat het steeds beter! Ik heb trouwens nog niet echt veel cultuurverschillen ofzo gezien, maar daar kom ik vast nog wel achter de komende maanden!

Ik zal trouwens straks wat foto’s op de blog zetten, zodat jullie ook wat te zien hebben :) !

Cuddles and kisses uit Aussie!
En tot de volgende keer :)

Reacties

Reacties

Karlijn

Nou Urn, zal ik Jillz maar op het vliegtuig zetten die komt geloof ik wel in de buurt van zo'n rodeo-paard!! Volgens mij red je je wel daar :)
Dikke kus (ook van Suus, die ligt naast me te knorren terwijl ik dit schrijf)

Miranda

Leuk om te lezen. Het komt wel goed met jou!

Ellen-Mieke

Hey mate,
Het ziet er allemaal goed uit daar, geniet er maar lekker van. Groetjes en een dikke kus van Mieke, Monique, Jos en mij.

Willem

Mooi stukje geschreven Annelot, leuk, wij wisten het meeste al, maar dit is ook weer leuk om te lezen, hou iedereen maar beetje op de hoogte hoor en wees voorzichtig, dikke kus, van je ......ver weg vader, groetjes

Kristien

Hee urn, leuk stukkie weer hoor! En leuke foto's!!! Speak to you sooooon and keep the kids under control!!
Hugs and kisses, Kristien

Marion

Met de tennis komt het helemaal goed. Tennisschoenen en rokje zijn onderweg. Dikke truien ook, maar ik hoop dat je die niet te veel nodig hebt!!!! Xxxx Mama

Victor

Hoi Annelot, Leuk om te lezen dat je het zo goed na je zin hebt in Australia. Het is natuurlijk altijd wel even wennen in zo een nieuwe omgeving. Het weer wordt wel beter zit daar maar niet over in. Heb je Waltzing Mathilda al gezongen met de kinders. Groetjes uit New Zealand.

Familie Switzar

Hoi Annelot, super leuk stukje heb je geschreven en zo te lezen heb je het erg naar je zin. Geniet er van! Groetjes van ons allemaal.

Edwin en Margreet

Hoi Annelot

Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt!
Hier in Hazerswoude gaat het ook allemaal goed hoor!
De herfstvakantie zit er weer op en de toetsweken en tentamens komen eraan bij de kinders.Voor jou even lekker niet,veel plezier daar!

Huggies

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!